Najczęstsze błędy przy tworzeniu persony dla bloga

Każde działanie marketingowe wymaga określenia konkretnej grupy docelowej. Przy prowadzeniu bloga, social mediów, czy strony internetowej, warto odpowiednio wcześniej określić sobie najważniejsze parametry, aby uniknąć niepotrzebnych rozczarowań i nie zmarnować budżetu, który mamy na dane kampanie reklamowe. Czego należy unikać przy tworzeniu bloga? Na czym polega persona marketing? Z pewnością te oraz wiele innych tematów, powinny poruszyć osoby, które prowadzą lub zamierzają stworzyć bloga. W dzisiejszy artykule poruszymy najważniejsze informacje dotyczące tworzenia person.

Zacznijmy od początku…

Persona to intuicyjne narzędzie, które pozwala nam w znacznym stopniu doprecyzować grupę docelową. Personę można porównać do pewnego rodzaju charakterystyki, czy nawet portretu naszego odbiorcy lub klienta. Tworzenie person wymaga odpowiedniej i ugruntowanej wiedzy oraz profesjonalnych narzędzi.

Jak opisać personę?

Najlepszym rozwiązaniem będzie powierzenie tej kwestii profesjonaliście, który z pewnością wie, od czego zacząć. Jeżeli jednak nie mamy takiej możliwości, wówczas warto pamiętać o tym, aby opisując naszego odbiorcę odpowiedzieć sobie na takie pytania, jak:

  • Jakie cechy psychologiczne posiada nasza persona?
  • Jak spędza wolny czas?
  • Gdzie mieszka?
  • Co lubi?
  • Jakich zachowań nie popiera?

O ile łatwo będzie nam określić wygląd, o tyle cechy zachować będą o wiele trudniejsze.

Najczęstsze błędy przy tworzeniu persony dla bloga

Istnieje wiele błędów, które popełniają twórcy blogów przy tworzeniu person. Wśród nich, warto wyróżnić takie, jak na przykład:

  • Tworzenie person na podstawie 2, czy 3 informacji. Im więcej wiemy, tym lepiej.
  • Skupianie się tylko na wyglądzie odbiorców.
  • Analiza tylko i wyłącznie cech charakteru.
  • Zbyt duża grupa demograficzna.
  • Kreowanie persony bez odpowiednich programów i narzędzi, które są do tego dedykowane.
  • Mała ilość parametrów.
  • Brak pomysłu.

Z pewnością problemy mogą pojawić się na każdym etapie, jednak powyższej wskazaliśmy największe z nich. Istotne jest to, aby zrozumień przede wszystkim potrzebę tworzenia person. Bez tych informacji nie jesteśmy w stanie poznać swojego klienta, czy po prostu odbiorcy. Jednak przez każdy etap poznawczy, warto przechodzić określonymi krokami. Istnieje wiele narzędzi, które ułatwiają tworzenie person. W większości występują w opcjach z płatnym miesięcznym lub rocznym abonamentem.

Warto skupić się na tym, aby maksymalnie wykorzystać temat i określić grupę docelową, ponieważ bez niej tworzymy treści tak naprawdę do sztucznych i nieaktywnych odbiorców.

Najczęstsze błędy przy tworzeniu persony dla bloga
Oceń post